En ikke så hyggelig hotellopplevelse
Da vi dro tilbake fra Arendal til Trondheim i sommer, dro vi innom Valdres for å smake på ølet fra Valdres gårdsbryggeri. Etter noen telefoner fikk vi vite at bryggeriet hadde egen pub i kjelleren på et hotell på Beitostølen. Vi spurte også anbefalinger til et hotell, og ble anbefalt Bergo hotell som lå rett over veien for puben.
Så langt var alt vel, og det meste med hotelloppholdet var greitt, men det var en ting som de falt igjennom på, som de strøk med glans, og som har gitt meg et kremeksempel å bruke i faget mitt: eksempel på hvordan ikke gjøre ting.
Magni sjekket permen med info på hotellrommet, og kom frem til at søndag morgen varte frokost til 11:00. Vi sov ut etter mye godt øl på puben, og kom ned til frokost klokken 10:10. Etter at vi hadde lastet moderat opp på tallerkenen (vi er da oppdradd til å forsyne oss flere ganger, må vite!), så pakket de sammen frokosten klokken 10:15. Vi var forvirret, men kom til at det måtte være vi som hadde sett feil i informasjonsfolderen.
En dobbeltsjekking viste at vi ikke hadde lest feil. Under utsjekking tok jeg saken opp med resepsjonen. Reaksjonen var «Åja? Ja, vi vet om det, men vi jobber med å rette det opp.» Det viste seg at de hadde flyttet frokostens slutt fra 11:00 til 10:00. Men i stedet for å sende ut en løpegutt med sjekkliste og ørten nye ark, slik at han kunne jobbe seg gjennom rommene og krysse av, så hadde de oppdatert bare de infopermene som de fant … ikke alle, bare «de fleste». Antageligvis har de oppdatert permene på de rommene som ikke var i bruk. For å gjøre saken enda verre, ble det nevnt at «Men vi pleier å nevne det ved innsjekking.»
Her har de brutt flere gyldne regler for god kommunikasjon. For det første har de latt offisiell dokumentasjon bli utdatert, slik at den ikke gjenspeiler virkeligheten. Det er tabbe nr 1. Så hadde de opprettet en kludge: muntlig overstyring av den skriftlige dokumentasjonen. Her er tabbe nr 2 at de tror