Eksamen, eksamen, eksamen ... rette, rette, rette
Egentlig er studentene heldig, som slipper med fem timers eksamen, jeg har estimert ca 40 timer til retting (og det er i underkant) samt at jeg brukte endel tid på både eksamensoppgaven og løsningsforslaget.
I tillegg er det visse frustrasjoner som alltid kommer mht retting av eksamner. Først er det håndskrift. Jada! Jeg vet at dagens studenter bruker tastaturer mer enn håndskrift, men det går da vitterlig an å skrive det bedre enn det mange gjør. Det er faktisk ikke de slurvete håndskriftene som er verst, for om de bare er konsekvent slurvete på samme måten, så går det stort sett greitt. Det verste er de som skriver lite og knotete, som bruker hver linje (linjeavstand 5mm) med en sløv 2B blyant og som ikke skriver bokstavene på samme måte fra ord til neste. Arrrgh!
Dernest er det de som skriver og skriver og skriver … Neste år må jeg formulere oppgavene så de ikke skriver side opp og side ned om ting som jeg ikke er ute etter. For eksempel: Dersom jeg spør: «Hva er forskjellen på en SOP og en testprosedyre», så er jeg jo ikke ute etter en tosiders forklaring av SOP og enda to sider om testprosedyre. Jeg er kun ute etter et par-tre setninger av typen «Mens en SOP har xxx så har en testprosedyre yyy.» Jeg trodde det var tydelig nok formulert i år, og jeg sa det flere ganger på spørretimen og slikt, men det synker visst ikke helt inn.
Jaja, nok retting i kveld. Det er på tide å blogge (allerede igang) og deretter ta seg et bad og en god whisky for å stresse ned.