Skip to main content

Telefonselgerne blir dristigere

·343 words·2 mins

Nettopp hadde jeg en telefonselger på tråden. Idag er Magni (som vanligvis med myndig stemme sikret at de ikke noensinne ringer tilbake) på fallskjermhopping, så det falt i mitt lodd å svare. Men dette var en fremgangsmåte.

Denne gangen ville de ha meg på gruppeterapi eller gruppesamtale, som de kalte det. Det var en markedsundersøkelse fra Nordmarket (eller noe slikt) om personlig økonomi. De ville gjerne vite mer om folks personlige økonomi, og hadde funnet ut at den beste måten å gjøre det på var å samle 8-12 ulike personer som kunne samtale om økonomien sin, ledet av en moderator. Jeg synes jeg ser det for meg! Hah!

Jeg fikk raskt mistanke om at det som de egentlig var ute etter, var nye kunder til en eller annen bank. Men fordi Magni og jeg har reservert oss mot telefonsalg, så kan de ikke bare ringe opp og spør om vi vil ha refinasiering av lån. Derfor kan de heller lage en spørreundersøkelse om økonomi, og der spørsmål som «synes du at du har nok penger igjen i slutten av en lønningsperiode» og «synes du at du betaler for mye i renter» kan lede frem til at forsøkspersonen skal be om tilbud. Jotakk, jeg kjenner lusa på gangen.

Men jeg må tilstå at parallelliseringen gjennom en invitasjon til en gruppesamtale var ny for meg. Egentlig er det jo genialt, og reduserer antallet personer som trengs til å blinke ut ofrene med en størrelsesorden. Jeg forsøkte å finne ut hvilken bank som var ute etter nye kunder, men dama i andre enden insisterte på at det var norfakta som var både oppdragsgiver og gjennomfører. Yeah, right, de gjør det sikkert av en blanding av nysgjerrighet og filantropi.

Det aner meg at telefonselgersjefene er irritert over at de kun kan ringe fasttelefoner, og bare i visse tidsrom, og at de ikke kan ringe de som har reservert seg osv osv osv. Er det noe som viser at frie markeder ikke virker i alle sammenhenger, og at regulering er både nødvendig og fungerende, så er det telefonsalg.